XX a. 4 dešimtmetyje, įsigalėjus socialistinio realizmo doktrinai, abstraktūs, nieko nevaizduojantys, besiužečiai kūriniai buvo pasmerkti kaip tušti ir apolitiški. Menininkai, savo kūryboje rėmęsi abstrakcionizmo principais, sovietmečiu kaltinti formalizmu – formos viršenybe prieš turinį, prieštaravusia socialistinio realizmo nuostatoms. Taigi neoficialiesiems menininkams abstrakčioji dailė tapo dar viena pasipriešinimo režimui ir jo kontroliuojamam dailės gyvenimui forma. Abstrakti raiška suteikė menininkams kūrybinės laisvės galimybes ir leido sukurti alternatyvią meninę realybę.

Šioje salėje eksponuojami dviejų bene ryškiausių sovietinės Rusijos menininkų abstrakcionistų –Leonido Borisovo ir Eduardo Šteinbergo – darbai. L. Borisovas kūrė abstrakčias kompozicijas, dažnai naudodamasis koliažo, asambliažo elementus. Jis dalyvavo Leningrado nonkonformistų parodose, su bendraminčiais Leningrade 1976 m. surengė pirmąją abstraktaus meno parodą. E. Šteinbergas kūrė Maskvoje, bendravo su „Sretenskij bulvar“ grupės dailininkais. Jis sėmėsi įkvėpimo iš suprematizmo ir save vadino „kukliu Malevičiaus šešėliu“. Dailininko tapytos subtilių atspalvių abstrakčios kompozicijos lyriškos, kiek poetiškos, savitai mįslingos.

Parodoje eksponuojami ir kelių Estijos menininkų darbai: lakoniški Raulio Meelio grafikos lakštai, preciziškai simetriškas Ene Kull estampas bei vienos žymiausių estų dailininkių Sirje Runge minimalistinis tapybos darbas. Estijoje abstrakčioji dailė turėjo stiprias tradicijas jau tarpukariu, sovietmečiu taip pat būrėsi abstrakčią raišką plėtojančių menininkų grupės. Estų dailininkai palaikė glaudžius ryšius su nonkonformistais Rusijoje, tad Estijos neoficialiojo meno scena buvo itin gyvybinga ir įvairi.

Sovietmečiu Lietuvoje pirmieji abstrakčių kompozicijų dar 6 dešimtmečio pabaigoje nutapė dailininkai Vytautas Povilaitis ir Juzefa Čeičytė. Nuo 7 deš. pab.–8 deš. pr. abstrakčiosios dailės srityje nuosekliausiai reiškėsi Kazė Zimblytė ir Eugenijus Antanas Cukermanas, nors abstrakcijos bandymų būta daugelio Lietuvos neoficialiosios dailės atstovų kūryboje.

Abstrakčią raišką išbandė ir mintimis apie jos galimybes pasidalijo parodoje lankęsi Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos mokiniai: